نسخه آزمایشی
۲۱۸ بازدید

نام زنده‌یاد دکتر “سعید کاظمی آشتیانی” با پژوهشگاه رویان پیوند خورده است؛ نهال نوپایی که سال ۱۳۷۰ توسط وی کاشته شده، امروز به درخت پربار و پرثمری تبدیل شده و در جمع ۱۰ مؤسسه برتر تحقیقاتی جهان در حوزه تحقیقات ناباروری و روش‌های کمک باروری جای گرفته است.
چهاردهمین روز از دی ماه، یادآور غروب غم‌انگیز و زودهنگام جهادگری خستگی‌ناپذیر و دانشمندی پرتلاش است که فعالیت‌های ارزنده وی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تأسیس پژوهشگاه رویان و ارائه خدمات پیشرفته به زوج‌های نابارور کشور، نام دکتر کاظمی آشتیانی را برای همیشه در تاریخ علم ایران جاودانه کرد.
وی در نخستین روز از بهار سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد و سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد. تعطیلی دانشگاه‌ها به علت انقلاب فرهنگی و حضور در جبهه جنگ باعث شد که با اندکی تأخیر، در سال ۱۳۶۹ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشکده علوم توانبخشی شود.
کاظمی آشتیانی در دوران دفاع مقدس با همراهی دو نفر از همکاران خود، جهاد گروه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران را در سال ۱۳۶۱ تأسیس کرد که هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال ۱۳۶۵ شکل گرفت. وی از سال ۱۳۷۱ به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۸۴ در این سمت مشغول فعالیت بودند. وی همزمان به تحصیل در رشته علوم تشریح (گرایش جنین‌شناسی) ادامه داد و در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه تربیت مدرس شد.
پژوهشگاه رویان، قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی
پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هشتم خردادماه سال ۱۳۷۰ به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط کاظمی آشتیانی و گروهی از محققان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد.
این مرکز در سال ۱۳۷۷ مجوز مرکز تحقیقات علوم سلولی و در سال ۱۳۸۷ مجوز مرکز تحقیقات پزشکی تولیدمثل را از شورای گسترش دانشگاه‌‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد. در آبان‌ماه ۱۳۸۸ و با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این پژوهشکده به پژوهشگاه ارتقاء پیدا کرد.
نزدیک به ۳۰ سال از عمر پژوهشگاه رویان می‌گذرد. نهالی که روزی به همت دکتر کاظمی آشتیانی کاشته شد، امروز به درخت پربار و پرثمری تبدیل شده و طی سال‌های ۲۰۰۰ – ۲۰۱۹ براساس تعداد کل انتشارات در حوزه‌های ناباروری مردان و روش‌های کمک باروری(ART) ، در رتبه ۱۰ مؤسسه برتر تحقیقاتی جهان جای گرفته است.
پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولیدمثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقاء سلامت جامعه است.
دستی از جانب خدا برای تحقق آرزوی زوج‌های نابارور
بی‌تردید دکتر کاظمی آشتیانی با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و جهادی در حوزه‌های مختلف از جمله تأسیس پژوهشگاه رویان، تحقیقات سلول‌های بنیادی، توسعه مرکز ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور، مصداق این حدیث از امام کاظم (ع) است که می‌فرمایند: خداوند در زمین بندگانی دارد که برای برآوردن نیازهای مردم می‏‌کوشند؛ اینان ایمنی‌یافتگان روز قیامت‌‏اند.
تاکنون بیش از ۳۰ هزار زوج نابارور، با بهره‌مندی از خدمات مرکز پیشرفته درمان ناباروری پژوهشگاه رویان صاحب فرزند شده‌اند. تولد نخستین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی (IVF) در تهران سال ۱۳۷۱، تولد نخستین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن (ICSI) در کشور سال ۱۳۷۳، تولید نخستین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین (PGD) در کشور سال ۱۳۸۳، بخشی از موفقیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه خدمات ناباروری محسوب می‌شود.
دکتر کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۸۳ به دلیل تلاش‌های فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا