نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین > اخبار آموزشی > امضای تفاهم‌نامه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین با حوزه هنری
۶۹ بازدید

مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین و حوزه هنری قزوین با هدف ایجاد زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان تفاهم‌نامه منعقد کردند.

مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین و حوزه هنری قزوین در راستای آموزش هنری ، مهارتی و فنی نیروی انسانی مورد نیاز حوزه در مقطع کاردانی حرفه ای سینما – فیلم سازی با هدف ایجاد زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان تفاهم‌نامه منعقد کردند.

سعید تاسا، رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین در جلسه امضای تفاهم نامه با مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین که ظهر امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در حوزه هنری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سینما یکی از اثرگذارترین حوزه‌هاست، توسعه هنر سینما پس از انقلاب نسبت به قبل از آن چشمگیر بوده است ولی با سینمای تراز انقلاب اسلامی فاصله داریم و این ظرفیت در حوزه هنری وجود دارد تا به این سو حرکت کنیم.
وی افزود: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در گروه هنر دارای رشته‌های دوخت لباس، طراحی لباس، عکاسی و گرافیک است که ۳۰۰ دانشجو در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند، همچنین این دانشگاه از سال ۱۴۰۰ در راستای اهداف آموزشی خود وارد عرصه سینما شده است.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین خاطرنشان کرد: تغییر مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی ازجمله اهداف دانشگاه علمی کاربردی است؛ در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا به آمار فارغ‌التحصیلان بیکار افزوده نشود؛ در تلاش هستیم دانشجویان با کسب با مهارت در دوره تحصیل، کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و وارد عرصه اقتصاد هنر شوند. لازم به ذکر است دانشجویان رشته فیلم‌سازی نیز با تولید فیلم می‌توانند به اشتغال پایدار برسند.
وی بیان کرد: مدل تربیتی مرکز رشد حوزه هنری منحصر به فرد بوده و از همین مدل در آموزش و تربیت هنرمندان استفاده خواهیم کرد، در ابتدا دانشجویان در مقطع کاردانی جذب خواهند شد و پس آن به تعداد رشته‌ها و مقاطع افزوده خواهد شد. البته در تلاش هستیم تا این مدل تربیت دانشجو را در دیگر دانشگاه‌ها تسری بخشیم.
تاسا تصریح کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته فیلم‌سازی ۱۵ نفر است اما سه برابر این ظرفیت در مرحله نخست پذیرش و پس از گذراندن مصاحبه تخصصی ۱۵ نفر برای تحصیل در این رشته انتخاب خواهند شد. تلاش خواهیم کرد تا دانشجویان طی سه ترم تحصیلی در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل شوند تا در مهر ۱۴۰۳ مقطع کارشناسی فیلم‌سازی راه‌اندازی شود.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین عنوان کرد: فراخوان ثبت‌نام در مقطع کاردانی از ۱۸ تیر آغاز و از درگاه سازمان سنجش انجام و پیش ثبت‌نام کنندگان برای مصاحبه به حوزه هنری معرفی خواهند شد.
محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری قزوین در این جلسه اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی رشته فیلم‌سازی، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در عرصه هنر فیلم‌سازی است و در تلاش هستیم تا آموزش و تربیت هنرمند را در عرصه عملیات پیوند دهیم.
وی افزود: پیوند این بخش به دانشگاه کمک خواهد کرد تا هنرجویان در مرکز رشد حوزه هنری رشد یافته و مسیر هنری را به‌صورت دقیق‌ طی کنند. در مرکز رشد حوزه هنری هنرآموزان تنها مهارت را آموزش می‌‌دیدند و تحصیلات آکادمیک نداشتند لذا از بین دانشگاه‌ها، دانشگاه علمی کاربردی را به دلیل نسل سومی بودن و از بین مراکز نیز مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی را به‌دلیل حرکت پرشتاب برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سه انتخاب کردیم.
رئیس حوزه هنری قزوین متذکر شد: همکاری با مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین با کاردانی فیلم‌سازی آغاز و بر اساس چشم‌انداز، افزایش تعداد رشته‌ها به ۵ رشته هنری را در برنامه داریم‌ تا به عنوان‌ الگو در سایر کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. هدف از راه‌اندازی رشته‌های هنری ایجاد شغل پایدار است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته فیلم‌سازی از ابتدا وارد فیلم‌سازی شده و در پایان مقطع کاردانی موفق به تولید مستند کوتاه یا تلویزیونی خواهند شد. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی نیز در مرکز رشد هنرهای تصویری مشغول به کار شده و همچنین می‌توانند مجوز گرفته و موسسه هنری تأسیس کنند که در این صورت تسهیل‌گری خواهیم کرد.
امامقلی یادآور شد: به ازای هر سه دانشجو یک رهیار در نظر گرفته خواهد شد که از ابتدای آموزش تا ساخت فیلم و انتشار آن همراه دانشجویان خواهد بود و همین امر موجب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد.
بر اساس این تفاهم نامه «تبلیغ و اطلاع رسانی رشته فیلم سازی در سطح استان قزوین با استفاده از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی»، «همکاری علمی، فنی، مهارتی و ارائه امکانات حوزه جهت افزایش کمی و کیفی دروس اصلی و تخصصی فیلمسازی»، «شناسایی و معرفی مربیان و مدرسین خبره به مرکز»، «برگزاری دروس کاربینی و کارورزی۱ و۲ در واحدهای هنری حوزه برای دانشجویان رشته فیلمسازی»،«شناسایی و استعدادیابی دانشجویان مستعد علمی و مهارتی جهت جذب و بکارگیری در حوزه از زمان پذیرش تا فارغ التحصیلی» و«ایجاد زمینه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان بر اساس ضوابط احراز صلاحیت های عمومی، اختصاصی و قانونی در مرکز رشد حوزه هنری قزوین » از تعهدات حوزه هنری قزوین خواهد بود.
«اخذ رشته کاردانی حرفه ای سینما – فیلم سازی از دانشگاه و ثبت در دفترچه سنجش »، «بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی وصدور کد مدرسی آموزشی و خبره مدرسان معرفی شده از طرف حوزه » ، «نظارت کمی و کیفی بر حسن انجام دوره آموزشی برگزار شده در حوزه»، «صدور گواهینامه موقت و دانش نامه دانشجویان فارغ التحصیل»، «ثبت نام متقاضیان از طریق فرآیند ثبت نام در سازمان سنجش و دانشگاه علمی کاربری»، «تامین اساتید و برگزاری دروس عمومی و مهارت مشترک » و «برگزاری آزمون کلیه دروس عمومی ، مهارت مشترک ،اصلی و تخصصی در محل مرکز جهاد» نیز از تعهدات مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی است.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا